Met het J-Team tegen vuurwerkoverlast

In Zoetermeer gingen jongeren onder de naam “J-Team” vier dagen lang de politie en andere aangesloten instanties ondersteunen om de vuurwerkoverlast in hun wijk in Zoetermeer tegen te gaan.

Van 29-12-2012 t/m 01-01-2013 hielp een groep van zeven jongeren de politie met het in de hand houden van vuurwerkoverlast in Zoetermeer. Ze liepen rond in de wijken en spraken jongeren op gelijkwaardig niveau aan om het rustig aan te doen met het afsteken van het vuurwerk. Ook hielpen ze op nieuwjaarsdag bij het opruimen van de troep dat na het feestgedruis was overgebleven. Het initiatief hiervan kwam vanuit Jonathan Martinez en zijn voorstel werd enthousiast ontvangen door de jongeren die het jeugdcentrum van Stichting Waarheid bezoeken.

De gemeente Zoetermeer was blij met het extra toezicht. Wethouder Patrick van Domburg legt op de radio en in een krantenartikel uit waarom. De berichten zijn hier te beluisteren/te lezen.
De actie bleek bij te dragen aan een drastische vermindering van de totale ‘nieuwjaarsschade’ in Zoetermeer. Het team bluste brandjes, schakelde de politie in en sprak overlast gevende buurtbewoner aan op hun gedrag.