Minder schade tijdens jaarwisseling in Zoetermeer

J-team vuurwerk overlast WaarheidZoetermeer – De schade van de jaarwisseling is met 134.479 euro aanzienlijk veel lager uitgevallen dan de jaarwisseling van 2012. Toen bedroeg de schade aan gemeentelijke gebouwen, straatverlichting, containers en wegdek 72.720 euro meer.

Een belangrijk onderdeel van het schadebedrag is de schade aan prullenbakken. Deze was is 2012€38.950 euro en was dit jaar gedaald naar 32.900 euro. Opvallend in de schadebedragen is de hoogte van de schade aan prullenbakken in recreatiegebieden. Die is dit jaar echter explosief gestegen van 1000 euro naar 13.065 euro. De gemeente heeft daarom besloten om volgend jaar de prullenbakken in de recreatiegebieden uit voorzorg te verwijderen.

“Ik ben blij dat het totale bedrag veel lager is. Wel vervelend dat het nog steeds een fors bedrag is waar belastinggeld naar toe moet gaan. Iedere euro is er eigenlijk één teveel”, zegt wethouder Patrick van Domburg.
Het lagere schadebedrag is volgens de wethouder een combinatie van verschillende factoren. “Er zijn meer prullenbakken afgesloten dan vorig jaar. De politie was op volle sterkte aanwezig, Stichting Waarheid (zet zich in bij overlast gevende jongeren red.) was er vorig jaar niet en nu wel, er was een groter feest, een vreugdevuur in Rokkeveen en Stichting Mooi ging met rolmodellen de straat op.” Door de gemeente was 100.000 euro geïnvesteerd in maatregelen. Hierin zitten ook de kosten van het feest bij DWD. Dit bedrag is even hoog als vorig jaar. De komende tijd wordt de jaarwisseling geëvalueerd. Dan wordt duidelijk of er nog extra maatregelen moeten worden genomen.

Bron: Dé Weekkrant