Actief sinds 2009

Jonathan Martinez

“Ik zie geen criminelen, ik zie jongeren die hulp nodig hebben. En ik kan het weten, want ik was er zelf ook ooit één”

Stack

Jonathan Martinez is oprichter van Stichting Waarheid. Hij biedt jongeren ondersteuning bij het oplossen van problemen. "Bij de stichting kijken wij niet naar de achtergrond of het geloof. Voor ons gaat het om de jongeren zelf, om hun waarheid. Want iedereen heeft een verhaal, een stuk waarheid.”

Jonathan groeit op zonder vader in de Dominicaanse Republiek. Op 8-jarige leeftijd verhuist hij met zijn moeder naar Aruba. Als jonge jongen hing hij veel rond op straat, pleegde diefstallen, dronk en blowde. Zijn moeder heeft hem op 12-jarige leeftijd voor een tijdje naar zijn tante in Amerika gestuurd, daar werd hij lid van de beruchte New Yorkse bende: Vatos Locos.

Met zijn moeder kwam Jonathan op 14/15-jarige leeftijd naar Nederland. In Rotterdam kwam hij in de jeugdgevangenis terecht. Als hij onschuldig in de gevangenis belandt, ontmoet hij een maatschappelijke werkster, Marina Joren. Zij geloofde in hem, steunde hem door iedere week een brief te sturen en gaf hem vertrouwen. Nadat zijn onschuld is bewezen, meldt hij zich met haar hulp vrijwillig aan bij Glen Mills, een heropvoedingsschool in Zwolle.

Glen Mills is een streng instituut, maar Jonathan heeft er de taal geleerd en zijn diploma’s behaald. Hij wil vervolgens aan de slag als tramconducteur, maar dat plan dreigt te stranden vanwege zijn verleden. Ervan overtuigd dat hij zijn leven heeft verbeterd, vraagt Jonathan koningin Beatrix om gratie. Uiteindelijk is dat gelukt na een lange procedure. “Het onmogelijke werd toch mogelijk gemaakt, geef daarom nooit op in je leven”.

Inmiddels werkt Jonathan al jaren samen het team bij Stichting Waarheid. “Wij hebben diverse projecten in samenwerking met het ministerie, diverse gemeentes, politie, bedrijven en scholen ontwikkeld, die onderzocht en getoetst zijn op resultaten in de praktijk.

Door de open en directe aanpak werkt hij schouder aan schouder met jongeren die deel uitmaken van problematische jeugdgroepen: overlast gevende, hinderlijke, criminele jeugdgroepen en jongeren met een licht verstandelijke beperking. “Ik spreek ze niet aan alsof ik de baas ben, ik spreek hun taal. Ik vraag ze niet waarom ze ergens hangen, maar wat ze missen in hun leven. We kunnen die jongeren hoop geven op een betere toekomst. Het is mij ook gelukt.

Jonathan: van bendelid tot hulpverlener

KRO De Wandeling

over zijn bewogen leven