Voorlichting:
Een Ex-gedetineerde voor de klas

Stichting Waarheid hecht veel waarde aan preventie en heeft de afgelopen jaren in samenwerking met Ministerie van Veiligheid en Justitie, scholen, Politie en Misdaad Anoniem aan duizenden jongeren workshops gegeven.

De voorlichtingen die gegeven worden zijn gericht op het empoweren van jongeren om iets te maken van hun leven. Dit doen we door de andere kant te laten zien. Crimineel zijn is niet stoer. Groepsdruk die bij criminaliteit vaak een rol speelt is niet okay, wij geven handvatten over hoe je dit kunt weerstaan.

Tijdens de workshop wordt het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal vertelt van onze oprichter Jonathan Martinez. Over hoe hij is terecht gekomen in de criminaliteit, ontsnapt is uit de gevangenis, onschuldig in de gevangenis belandde, gratie ontvangen heeft van koningin Beatrix, ambtenaar is geworden en gegroeid is tot een succesvolle hulpverlener en bekende Nederlander.

Wij zijn beoordeeld tot de beste aanpak van Nederland met een gemiddelde van een 8,7.

Workshop Inhoud

De workshops bestaan uit verschillende onderdelen. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), drugs pestgedrag en groepsdruk. Ook worden er stellingen voorgelegd aan de jongeren en stappen ze letterlijk “over de streep”. Jongeren stellen zich open en hierdoor ontstaat er een sfeer waarin wordt gebouwd aan vertrouwen en zelfbewustzijn.

Een belangrijk onderdeel is het interview met een ervaringsdeskundige ex-gedetineerde. De aanwezigheid van iemand met een detentieverleden brengt veel teweeg bij de jongeren. Zo worden zij geconfronteerd met de gevolgen van delinquentgedrag, dat zij vaak zelf bestempelen als kattenkwaad. We gaan in op het leven in de gevangenis en wat voor effecten dit kan hebben op hun toekomst.

Doelstelling

• Bewust maken van de gevaren van criminaliteit
  • Meer inzicht geven over de gang van zaken bij een rechtszaak
  • Levensverhaal overbrengen van iemand met een detentieverleden
  • Inspireren om prioriteit te geven aan studie, werk en toekomst
  • Bewust maken van groepsdruk, pestgedrag, drugs, wapenbezit en VOG

Voorwaarde

Voorlichting Exgedetineerde voor de klas, is geschikt voor alle type onderwijs. Voor jongeren met een licht verstandelijk beperking handteren wij een aangepaste tijd. Audiovisuele apparatuur is gewenst, maar niet noodzakelijk. Hierbij is de begeleiding en het afstemmen met de scholen (kennismaking en evaluatiegesprek) inbegrepen. Dit wordt door een ervaren projectleider van Stichting Waarheid begeleid.

Contact

Voor meer informatie over onze workshops of het aanvragen van een offerte kunt u bellen naar: 06-49399382 of mailen met info@stichtingwaarheid.nl Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.