Zoetermeeractief.nl: J-team krijgt oorkonde

J-team krijgt oorkonde van gemeente ZoetermeerEen groep jongeren uit Oosterheem kreeg donderdagmiddag op het Stadhuis een oorkonde vanwege hun bijzondere inzet tijdens de jaarwisseling. Zij kregen de oorkonde uit handen van Patrick van Domburg (wethouder Veiligheid) vanwege hun speciale inzet in de aanloop naar en tijdens de jaarwisseling 2012.

De jongeren hebben samengewerkt met de politie en het beveiligingsbedrijf Capricorn om personen die zich niet goed gedragen aan te spreken en de vuurwerkoverlast in Zoetermeer tijdens de jaarwisseling in de hand te houden. Ook hielpen ze op nieuwjaarsdag bij het opruimen in de buurt van de Hodenpijlstraat  in Oosterheem.

Het jongerenwerk in Oosterheem heeft in samenwerking met Stichting Waarheideen methode ontwikkeld waarmee overlastgevende groepen worden aangepakt. In een project van 4 maanden werd eerst contact opgebouwd met de jongeren, vervolgens werden activiteiten georganiseerd zoals zaalvoetbal. Er ontstond meteen een goede klik tussen de jongerenwerkers en de jongeren en waar vertrouwen is, kan gewerkt worden aan positieve dingen.

Voor het project begon was er in de wijk sprake van veel overlast. Dit is zichtbaar verbeterd. Buurtbewoner Erik geeft ook aan dat er nu goed met de jongeren te praten valt: “Ik ben heel blij met de positieve samenwerking. Er moet niet alleen maar geklaagd worden, maar we moeten samen iets opbouwen. Laten we samen zorgen dat het ook zo blijft!”

Samen met Stichting Waarheid hebben de jongeren het zogenoemde J-team opgezet. De jongeren waren  als een soort rolmodel zichtbaar waren in de wijk tijdens de jaarwisseling. Zij kenden de jongeren in de wijk en spraken jongeren die overlast veroorzaakten met bijvoorbeeld vuurwerk aan. Maar Stichting Waarheid hielp de jongeren ook om hun leven weer goed op de rails te krijgen. Een jongerenwerker vertelt: “deze jongens willen wat van hun leven maken en het enige wat ze daarvoor nodig hebben is het gereedschap: opleiding, stage en werk!” Dat de aanpak goed werkt blijkt wel uit de resultaten: een aantal jongeren is weer terug naar school gegaan om een opleiding af te maken en 7 jongeren hebben inmiddels een baan gevonden.

Stichting Jong is vanaf 1 januari actief in de wijk Oosterheem en gaat de methode van stichting Waarheid overnemen. Stichting Jong verzorgt voor de duur van één jaar jongerenwerk in de wijk Oosterheem.

Bron: Zoetermeeractief.nl