Stichting M. en Waarheid in Metro

Stichting M. en Stichting Waarheid in Metro.In het landelijke katern van Metro van dinsdag 20 november 2012 werd een artikel geschreven over het bijzondere collectief van Melanie Mosa, Jonathan Martinez en Bas Bastiaans. Lees hier het hele artikel:

SLACHTOFFER EN DADER VAN OVERVAL SAMEN OP SCHOLEN

Melanie verloor haar vader bij een gewelddadige overval en geeft nu samen met ex-overvaller Jonathan voorlichting op scholen namens stichting M.

Melanie Mosa is nog altijd bang in rustige horecagelegenheden of op stille, donkere plekken. Drie jaar geleden werd haar vader doodgeschoten in zijn restaurant in Callantsoog. Melanie werd ondertussen met haar broertje onder schot gehouden in een andere ruimte. Haar vader stierf enkele ogenblikken later in haar armen. Ze mist hem nog dagelijks. Dat gemis en alle pijn van de overval wil ze nu overbrengen op scholieren. Ze geeft voorlichting namens Stichting M. en roept jongeren op om anoniem informatie te geven over een misdrijf.

De workshops (zie kader) geeft ze samen met Bas Bastiaans van stichting M. én Jonathan Martinez. Een opvallende combinatie, want Martinez is veroordeeld voor overvallen en terroriseerde jarenlang de straten van New York en Rotterdam als bendelid. Hij beterde zijn leven, kreeg zelfs gratie van koningin Beatrix en probeert nu jongeren te helpen met zijn Stichting Waarheid.
Zelf pleegde Martinez drie overvallen. “Het was een tijd van Notorious B.I.G., Tupac. Ik wilde zelf snel geld regelen, hosselen. Het was cool en chill. Ik besefte niet wat ik mijn slachtoffers aandeed.”

Martinez wil duidelijk maken dat bij stichting M. misdrijven anoniem gemeld kunnen worden. “Dat is heel erg van belang. Als ik zie op straat dat één van mijn vrienden een overval heeft gepleegd en ik wil dat melden bij de politie, dan zal ik mij moeten legitimeren. Dan breng je jezelf in gevaar. Door het melden bij Misdaad Anoniem ben je beschermd.”

Mosa vult aan: “Heel veel jongeren denken dat ze snel geld kunnen verdienen met een roofoverval. Van ‘onze’ drie daders is er maar eentje gepakt. Hij zit nu in voorarrest. Vrienden of bekenden van de daders moesten weten wat er gebeurd is, maar niemand kwam over de brug met informatie.”