Hoe vraag je een VOG aan?

Fred Teeven Stichting Waarheid

Fred Teeven (foto), de staatssecretaris van Justitie, maakte niet zo lang geleden bekend dat jongeren met een crimineel verleden al na twee jaar een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kunnen aanvragen. Eerder was dat nog vier jaar. De nieuwe regel geldt echter niet bij zedendelicten en andere zware misdrijven.

Maar hoe gaat nou eigenlijk, het aanvragen van een VOG? In dit blog vatten we het voor je samen en verwijzen we je direct door naar de juiste pagina van de website van de Rijksoverheid.

Wanneer een VOG?
Soms is een Verklaring Omtrent het Gedrag verplicht, bijvoorbeeld voor leraren of taxi chauffeurs. Maar het kan ook zijn dat een werkgever het gewoon graag wil zien, omdat je gaat werken met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen.

Waar haal je een VOG?
Een VOG is aan te vragen bij de gemeente waar je staat ingeschreven bij de afdeling burger-/publiekszaken. Van hen krijg je een formulier dat je volledig ingevuld weer moet inleveren. Dit formulier kun je voor je naar de gemeente gaat ook alvast printen want het staat gewoon online op de site van de rijksoverheid. Houd er rekening mee dat de aanvraag geld kost (ongeveer €30,-) en dat je een geldig legitimatiebewijs bij je hebt!

Wanneer krijg ik wel een VOG en wanneer niet?
Wanneer je nooit een strafbaar feit hebt gepleegd is er natuurlijk geen probleem. Maar wanneer dat wel zo is, wordt er eerst gekeken wat voor soort misdrijf het is en of dat gepleegde misdrijf uit het verleden een belemmering is voor het werk dat je wilt doen. Als je geen VOG krijgt, dan ontvang je een brief waarin staat wat de reden daarvan is. Ben je het er niet mee eens, dan kun je in beroep gaan. Meer informatie daarover en over het aanvragen van een VOG kun je hier vinden.