Voorlichting:
Landelijke Campagne Workshop High Impact Crimes

Het aanpakken van overvallen, straatroven en inbraken is een topprioriteit. De jeugd heeft hierbij ook een aandeel in de oplossing. Zij weten soms wie er achter deze High Impact Crimes (HIC) zitten. Daderinformatie direct delen met de politie wordt echter gezien als verraad (‘snitchen’). Jongeren zijn helaas ook niet voldoende wegwijs met het melden van misdaad. De combinatie van gebrek aan kennis en het dilemma om over een bekende te melden, beperken de jeugd om zelf actief tegen HIC te strijden. De pakkans blijft hierdoor beperkt en daders blijven anoniem.

Initiatief Stichting Waarheid en Meld Misdaad Anoniem slaan de handen ineen om een bijdrage te leveren aan het stoppen, oplossen en voorkomen van High Impact Crimes. Dit doen ze met een speciaal ontwikkelde workshop voor de jeugd, gericht op het positief beïnvloeden van de sociale norm en het activeren van de meldingsbereidheid: je helpt een slachtoffer en je stopt een dader. Doelgroep: schooljeugd Om jongeren te bereiken en hen weerbaar, wegwijs en vertrouwd te maken met (anoniem) melden van daders is de workshop tegen HIC ontwikkeld. In een interactief programma van anderhalf uur vertellen een slachtoffer en een ex-crimineel hun aangrijpende en heftige levensverhaal. Vanuit de positie als rolmodellen begeleiden zij aansluitend een groepsgesprek over het stoppen of voorkomen van overvallen. Bijvoorbeeld door anoniem overvallers en straatrovers te melden via 0800-7000.

Rolmodel slachtoffer Op indringende wijze vertelt een slachtoffer van een HIC zijn of haar verhaal. Kwetsbaar en confronterend. De impact van de gebeurtenis is bijna voelbaar. De klas muisstil. Samen beleven ze nogmaals wat er is gebeurd. Rolmodel dader Jonathan Martinez was ooit een jongen van de straat, met alle problemen van dien. Nu helpt en motiveert hij met Stichting Waarheid jongeren die in een vergelijkbare positie zitten. Zijn motto: “Ik ben een ander mens geworden, ik heb geleerd van het verleden en wil iets terugdoen.” Spreken over hoe je van bengel een engel wordt, is Jonathan op het lijf geschreven. “We kunnen die jongeren hoop geven op een betere toekomst. Het is mij ook gelukt.” Persoonlijk en kwetsbaar.

De rolmodellen spreken vanuit hun hart en met oprechte emoties. Deze kwetsbaarheid is authentiek en raakt de jongeren. Hun boodschap wordt vertrouwd en is geloofwaardig. Zij doen een persoonlijk appèl op de jeugd om niet te zwijgen, maar om misdaad te melden.

Voorwaarde inzet workshop HIC De workshop is geschikt voor alle typen onderwijs. Het rolmodellenteam is per dag te reserveren. Audiovisuele apparatuur is gewenst, maar niet noodzakelijk. Hierbij is de begeleiding en het afstemmen met de scholen (kennismaking en evaluatiegesprek) inbegrepen. Dit wordt door een ervaren projectleider van Stichting Waarheid begeleid.

CONTACT

Wil u weten hoe wij u kunnen helpen met onze aanpak in uw gemeente, wijk, instantie of buurt? Bel dan: 06-49399382. Mailen kan natuurlijk ook naar info@stichtingwaarheid.nl

Klik hier om het infosheet over deze samenwerking te lezen. Klik hier om het evaluatierapport te lezen.