Bekijk onze projecten

Landelijke Campagne Workshop High Impact Crimes
Het aanpakken van overvallen, straatroven en inbraken is een topprioriteit. De jeugd heeft hierbij ook een aandeel in de oplossing. Zij weten soms wie er achter deze High Impact Crimes (HIC) zitten. Daderinformatie direct delen met de politie wordt echter gezien als verraad (‘snitchen’). Jongeren zijn helaas ook niet voldoende wegwijs met het melden van misdaad. De combinatie van gebrek aan kennis en het dilemma om over een bekende te melden, beperken de jeugd om zelf actief tegen HIC te strijden. De pakkans blijft hierdoor beperkt en daders blijven anoniem.

Initiatief Stichting Waarheid en Meld Misdaad Anoniem slaan de handen ineen om een bijdrage te leveren aan het stoppen, oplossen en voorkomen van High Impact Crimes. Dit doen ze met een speciaal ontwikkelde workshop voor de jeugd, gericht op het positief beïnvloeden van de sociale norm en het activeren van de meldingsbereidheid: je helpt een slachtoffer en je stopt een dader. Doelgroep: schooljeugd Om jongeren te bereiken en hen weerbaar, wegwijs en vertrouwd te maken met (anoniem) melden van daders is de workshop tegen HIC ontwikkeld. In een interactief programma van anderhalf uur vertellen een slachtoffer en een ex-crimineel hun aangrijpende en heftige levensverhaal. Vanuit de positie als rolmodellen begeleiden zij aansluitend een groepsgesprek over het stoppen of voorkomen van overvallen. Bijvoorbeeld door anoniem overvallers en straatrovers te melden via 0800-7000. Op de pagina van dit project zijn onder andere evaluatierapporten en een video te vinden.
Begeleiden van ex-gedetineerden
Een team van Stichting Waarheid begeleide zes jonge ex-gedetineerden in het proces van re-intergratie met als doel de jongeren te helpen aan werk/studie en dagbesteding in samenwerking met City Stewards en Gemeente Rotterdam. Ook ondersteunden we hen met het oppakken van “het normale leven” en hielpen we ze om nieuwe problemen het hoofd te bieden.