Jonathan Martinez

Stichting Waarheid Jonathan MartinezJonathan Martinez, Oprichter/initiatiefnemer van Stichting Waarheid, weet als geen ander hoe het is om moeilijkheden te overwinnen. Zijn manier van werken vanuit de visie van een ervaringsdeskundige is uniek en hij spreekt jongeren aan om te luisteren naar zijn verhaal en zijn adviezen ter harte te nemen. Door zijn open en directe aanpak werkt hij schouder aan schouder met jongeren die deel uitmaken van problematische jeugdgroepen: overlastgevende, hinderlijke, criminele jeugdgroepen en jongeren met een licht verstandelijke beperking.Hij hoopt voor de jongeren een betere toekomst.

Jonathan Martinez hing als jonge jongen veel rond op straat en was lid van de beruchte New Yorkse bende: Vatos Locos. Uiteindelijk belandt hij in de cel, deels onschuldig. Dat vormt het begin van een omkeer in zijn leven. Jonathan vertelt in het programma: Kro De Wandeling over zijn bewogen leven.

Jonathan groeit op zonder vader in de Dominicaanse Republiek. Op zijn achtste verhuist hij met zijn moeder naar Aruba. Hij spreekt de taal echter niet, komt niet mee op school en wordt gediscrimineerd.

Hij komt dan op straat terecht, gaat om met hangjongeren en pleegt een diefstal en blowt. In Amerika is hij lid van de beruchte New Yorkse bende Vatos Locos. Jonathan vertrekt  met zijn moeder naar Nederland, in de hoop voor een betere toekomst.

Maar het gaat van kwaad tot erger. In Rotterdam komt hij terecht in een jeugdbende en pleegt diefstal en berovingen. Als hij, deels onschuldig, in de gevangenis belandt, ontmoet hij een maatschappelijke werkster Marina Joren. Zij steunt hem en nadat zijn onschuld is bewezen, meldt hij zich met haar hulp vrijwillig aan bij Glen Mills, een heropvoedingsschool.

Glen Mills is een streng instituut, maar Jonathan heeft er de taal geleerd en diplomas gehaald. Hij wil vervolgens aan de slag als tramconducteur, maar dat plan dreigt te stranden vanwege zijn verleden.

Ervan overtuigd dat hij zijn leven heeft verbeterd, vraagt Jonathan koningin Beatrix om gratie. En dat lukt. Inmiddels werkt hij als hulpverlener en helpt hij met zijn eigen Stichting Waarheid risicojongeren een positieve richting te geven aan hun leven.